09.08.2020
 

 

: , , , , .

του Πωλ Ισακ Χγουελ, Ph.D.

 

Μεγλες αυθρμητες διαδηλσεις με παλμ λαβαν χρα απ κρου σε κρο σε λη την χρα.  να εξαγριωμνο πλθος πολιρκησε την Πρεσβεα της Ισλαμικς Δημοκρατας του Ιρν στην Αθνα.  Η Κυβρνηση ανακλεσε τον Πρεσβευτ μας απ την Τεχερνη και, ταυτχρονα, επδωσε αυστηρ διαμαρτυρα στον εδ Πρσβη του Ιρν.  Το γεγονς και μνο της αμφισβτησης απ τον Πρεδρο του Ιρν της σφαγς 700 Ελλνων στα Καλβρυτα προς το τλος του 1943 απ τις Γερμανικς Δυνμεις Κατοχς εναι αυτ που εξργισε το πανελλνιο. 

 

Και ββαια εναι σενριο φαντασας τα της αμφισβτησης απ τον Πρεδρο του Ιρν της σφαγς που λαβε χρα στα Καλβρυτα.  μως, στην απθανη περπτωση που κτι ττοιο θα συνβαινε, εναι απλυτα σγουρο τι οι πολτες της χρας μας θα αντιδροσαν τσι, και ακμη πιο ντονα· η ελληνικ δημσια γνμη θα εξεγερονταν.

 

μως, η πραγματικτητα εναι πολ χειρτερη:  Ο Πρεδρος Αχμαντινετζντ του Ιρν αμφισβτησε ευθως το Ολοκατωμα και μλιστα οργνωσε και διεθνς συνδριο για να το  . . . τεκμηρισει!  Πως αντδρασε η Πολιτεα, πως αντδρασε η ευρτερη κοινωνα;  Η μεν κοινωνα δεν αντδρασε η δε Πολιτεα, λγο αργτερα, υποδχθηκε τον Υπουργ Εξωτερικν του Ιρν με τις καθιερωμνες τιμς . . .

 

Η εξντωση εκατομμυρων Εβρακς θρησκευτικς καταγωγς κατοκων της κατεχμενης απ τους Γερμανος Ευρπης το διστημα 1939-1945 με μνη αιτα την θρησκεα τους εναι αδιαμφισβτητα να κοσμοστορικ και πρωτγνωρο βρβαρο συμβν στα χρονικ της Ιστορας.  Η μοναδικτητα του γεγοντος αυτο επιβλλει και μας αναγκζει να αναθεωρσουμε τον ορισμ τι εναι μνμη, τι εναι μετδοση της μνμης.  Πως θα ορσουμε τη μνμη του γεγοντος εν πρτα δεν ορσουμε το διο το γεγονς, το Ολοκατωμα, τη Δολοφονικ Εξντωση αθων ανθρπων;

 

Ο διωγμς και η φυσικ εξντωση των Εβραων απ τους Γερμανος εναι η κορφωση αυτο το οποο συνηθσαμε να ορζουμε ως Ολοκατωμα.  Στον ρο Ολοκατωμα συμπεριλαμβνονται οι γενεσιουργς αιτες σχετα το πσο πσω θα πρπει να ανατρξουμε στην ιστορα.  Επσης συμπεριλαμβνω και λες τις ενργειες αμλειες αδρνειες ατμων, ομδων, κοινωνιν, και κρατν οι οποες καθιστον ελκυστικς και ανεκτς ενργειες και πρακτικς που δυνητικ μπορε να οδηγσουν σε να Ολοκαυτματα, χι υποχρεωτικ Εβραων.

 

Γνεται αντιληπτ τι, με τον ανωτρω ορισμ, το Ολοκατωμα εναι, δυστυχς, μια διαρκς και συνεχς διαδικασα, με μια μεγλη κορφωση τον Δετερο Παγκσμιο Πλεμο και μγιστη κορυφοτιμ την απλεια τσων ανθρπων.  Επσης το Ολοκατωμα εναι ρρηκτα συνδεδεμνο με τη γενικτερη Ιστορα του γεωγραφικο χρου.  τσι η μνμη του Ολοκαυτματος ορζεται χι ως μια στατικ αλλ ως μια δυναμικ διαδικασα.  Η μνμη του Ολοκαυτματος δεν εναι μνο η ανκληση της γνσης των γεγοντων τα οποα συντελστηκαν τους χαλεπος εκενους καιρος· πρπει, με συνεχ εγργορση, η μνμη να συνδυζεται με μικρ μεγλα γεγοντα της καθημεριντητας τα οποα πτονται του Ολοκαυτματος.  Ναι, εναι βαρ φορτο ευθνης το οποο, δυστυχς, πηγζει απ το αποτρπαιο γκλημα.  τσι λοιπν η μνμη γνεται ενεργ, ο καταλτης ο οποος μας καθοδηγε στο εν πρπει χι να αντιδρσουμε σε συγκεκριμνες πρξεις, λ.χ. εκφνσεις ρατσισμο, αντ-Ιουδασμο κ.α., και με ποιν τρπο.  Επιπροσθτως η μνμη πρπει να εμπεριχει αισθητηριακ αντληψη και διγερση τσι στε η ανκληση των γεγοντων να συνοδεεται απ χο, νταση αισθημτων, ανγλυφη αναπαρσταση κοινς ζωντνια.  Αυτ αυτς που μνσκεται πρπει να συμπσχει ως ο θεατς Αρχαας Τραγωδας χωρς μως, δυστυχς, να χει το πλεονκτημα της κθαρσης.  Η μνμη πρπει, εν τλει, να εναι δημιουργικ και χι μηχανισμς παραγωγς οκτου.

 

Γενικ η εκπαδευση προποθτει την ταυτχρονη παιδεα, την σωστ ανατροφ, την εμπδωση του civic duty, ρος ο οποος δεν αποδδεται ελληνικ –γιατ ραγε;– και ηθικς αξες.  Τοιουτοτρπως εναι ηλου φαειντερο τι η διδασκαλα του ολοκαυτματος προποθτει, πρωταρχικ, τη διδασκαλα των συνταγματικ κατοχυρωμνων ανθρωπνων δικαιωμτων, τη συνεχ διαπαιδαγγηση των νεαρν ψυχν χι απλ να αποδεχθον τον λλο αλλ να μετουσισουν σε ακρδαντο πιστεω τι τον λλο, ποιος και εν εναι αυτς, τον χαρακτηρζει η δια με αυτν ιδιτητα αυτ του ανθρπου, αυτ του ατμου, με ακριβς τα δια δικαιματα και υποχρεσεις.  Οι συνταγματικς επιταγς περ ιστητας λων των Ελλνων ναντι των νμων /και το απαραβαστο της Θρησκευτικς Ελευθερας πρπει να εναι συνεχς βωμα και χι κτι το ιδεατ προς το οποο θα πρπει να τενει η κοινωνα μας στο απτερο μλλον.  Η ενσωμτωση λων των πολιτν ανεξαιρτως στον εθνικ κορμ πρπει να εναι συνειδητ και ουσιαστικ, σχετα με επιμρους ιδιαιτερτητες πως λ.χ. θρησκευτικ καταγωγ κ.α.  Εναι υποχρωση της διας της Πολιτεας και της ευρτερης κοινωνας να συντηρε το πλασιο στον κοινωνικ ιστ στε να ελαχιστοποιε φαινμενα τα οποα παραπμπουν σε σκοτεινς πρακτικς του παρελθντος (να ελαχιστοποιε) τη δημιουργα κλματος το οποο ευνοε την νθηση ττοιων φαινομνων πως ο ρατσισμς κ.α.

 

Μνο τσι η διδασκαλα και η μετδοση των ιστορικν γνσεων σχετικ με το Ολοκατωμα, και κρια η μετδοση των διδαγμτων που πηγζουν απ αυτ, θα καταστε εφικτ και ουσιαστικ.  Η διδασκαλα του Ολοκαυτματος δεν εναι σκτο μθημα Ιστορας.  Εναι μια πολπλευρη διαδικασα και λειτοργημα η οποα προποθτει απ οιονδποτε/οιανδποτε επιχειρσει να το πρξει, πλρη γνση και κατανηση του Ολοκαυτματος πως το ορσαμε ανωτρω.  Βεβαα, η διδασκαλα, στω και με λες τις ανωτρω προποθσεις και προαπαιτσεις, θα πφτει πντα στο κεν ταν η περιρρουσα ατμσφαιρα, πως λ.χ. τα ντυπα και λλα μσα μαζικς ενημρωσης, «στλνει» αντιφατικ αντικρουμενα μηνματα.  ταν τα θεμλια εναι σαθρ, ταν οι πυλνες της ελευθερας του ατμου, των θεμελιωδν ατομικν δικαιωμτων «ροκανζονται» με κατ καιρος στοχες στοχευμενες δηλσεις και πρξεις οι οποες δεν στηλιτεονται οτε κολζονται μεσα, ττε η Διδασκαλα του Ολοκαυτματος πρπει να ξεκινει απ πρξεις και εκφνσεις του σμερα για να καταλξει στην παρθεση των ιστορικν τραγικν γεγοντων και συμβντων του παρελθντος.  Διτι, πως λει και το γνωμικ, «προς γαρ το τελευταο εκβν καστον των πριν υπαρξντων κρνεται».  Και, σε αυτ το σημεο θεωρ υποχρωσ μου να υπενθυμσω τι η εξντωση των Εβραων Γερμανν, Εβραων Ελλνων, Εβραων Πολωνν κ.α. Εβρακς καταγωγς πολιτν “στηρχθηκε” στο τι νομικ το Γερμανικ Ριχ υποββασε τον Εβραο Γερμαν σε μη πολτη και μλιστα “υπνθρωπο”.  Γνωρζουμε που οδγησε αυτ η πρξη.

 

Η εξαναγκαστικ αυτ αποκοπ μερδας πολιτν απ τον Εθνικ κορμ με βση την θρησκεα τους οδγησε σε αυτν την αποτρπαια τραγωδα  τσι δεν μπορομε να μιλμε για μνμη εν η μνμη δεν εναι συλλογικ, εν δεν συμμετχει λος ο Εθνικς κορμς.  Δεν εναι Εθνικ μνμη και δεν αποτελε μνημσυνο η παρουσα μνο Εβραων Ελλνων σε μνημσυνα, τελετς και λλες εκδηλσεις τιμς και μνμης των θυμτων της εξντωσης.  Αυτ εναι ντροπ και επιβεβαινει λλειμμα παιδεας και βοληση για ανληψη δρσης.  Και αυτ μας φρνει σε παραδεγματα μεσα, της καθημεριντητας, του σμερα πολ πρσφατου παρελθντος.

 

¶φησα ημιτελς το πραγματικ γεγονς της αμφισβτησης του Ολοκαυτματος απ τον Πρεδρο Αχμαντινετζντ.  Προς ρση τυχν παρεξηγσεων ο εδ Πρσβης του Ιρν, σε συνντευξ του σε εφημερδα πανελλνιας κυκλοφορας, επιβεβαωσε τα λεχθντα και τις πεποιθσεις του Προδρου.  Δικαωμ του.  μως ευθως αμφισβητε την εξντωση δεκδων χιλιδων Ελλνων Εβρακο θρησκεματος.  Η Πολιτεα συνεχζει και τον θεωρε “αποδεκτ” διπλωμτη, persona grata.  Μπως η Πολιτεα δεν μας θεωρε λληνες; Πς να εκλβω την λλειψη οιασδποτε αντδρασης εκ μρους της Πολιτεας;  Πς να απαντσω στις επμονες ερωτσεις των παιδιν μου;

 

Σε λγες μρες θα γιορτσουμε την επτειο της 28ης Οκτωβρου.  Εμαι διπλ υπερφανος· πρτα ως λλην και μετ ως γις του Λων Χγουελ, υποδεκανα του 50 Σ/τος Πεζικο ο οποος πολμησε και τραυματστηκε στο Αλβανικ μτωπο.  μως, κθε χρνο χω “βαρεθε” να ακοω τον εκφωνητ ο οποος περιγρφει την παρλαση, να μας ανακοιννει στην προσλευση των επισμων τι παρευρθηκαν ο Μητροπολτης Θεσσαλονκης και Αρχηγο Ξνων Δογμτων! (sic).  Αφο λοιπν δεν εμαι Χριστιανς Ορθδοξος ττε εμαι Ξνος.  Τρα πως γνεται να εμαι ταυτχρονα και λλην και Ξνος, μνον ο εκφωνητς το γνωρζει.  Τι φταει; μα λα τα προηγομενα, η λλειψη παιδεας.

 

Εναι παρδοξο που η Χρα μας δεν μεγιστοποιε τα συγκριτικ της πλεονεκτματα σε σγκριση με λες τις λλες χρες της Ευρπης: Δετερη μετ την Νετερη Γαλλα με Σνταγμα το οποο κατοχυρνει την πλρη Θρησκευτικ Ελευθερα, Χρα η οποα ποτ δε διαβθμισε τους πολτες της σε Πλειοντητες και Μειοντητες διτι, απλοστατα, ποτ δεν αναγνρισε Ομδες – Μειοντητες αλλ ακραιους πολτες με πλρη δικαιματα.  Ποτ δεν εχε επσημη Θρησκεα.  Ττε γιατ ποτ τα κρατικ μσα μαζικς ενημρωσης δεν αναφρουν τις Εβρακς Μωαμεθανικς Θρησκευτικς εορτς;  Γιατ να τις αναφρουν στις γετονες χρες με το τσο βεβαρυμμνο αντι–Ιουδακ και αντι–Μωαμεθανικ παρελθν;  Γιατ ο Πολιτειακς ¶ρχοντας της Χρας δεν προβανει σε χαιρετισμος μεγλων θρησκευτικν εορτν παρ μνο των Ορθοδξων Χριστιανικν;  Εναι συμβολικς πρξεις που χι μνο δεν κοστζουν τποτε, μως μπορον να συνεισφρουν τα μγιστα στην εμπδωση του πνεματος ιστητας λων των Ελλνων χωρς προποθσεις.

 

Η μοναδικτητα και ιδιαιτερτητα του Ολοκαυτματος δυστυχς χει κντρο και εστιακ σημεο τη Θεσσαλονκη.  Και πως αντιμετωπζει ο Τπος ( μερδα του) και με τι ττλο ρθρου, της 23ης Απριλου 2012, περιγρφει το Μνημσυνο το οποο τλεσε η Ισραηλιτικ Κοιντητα Θεσσαλονκης ΝΠΔΔ στη μνμη και τιμ των πνω απ 50000 εξοντωθντων Ελλνων;  Να μη σας κρατ σε αγωνα: παραθτω τον ττλο αυτοσιο:  “Εβραοι και Αρμνιοι τμησαν τα θματ τους”!! Δικαιομαι να συμπερανω τι υπρχουν λληνες οι οποοι τιμον επιλεκτικ λλους λληνες ναι και λλους λληνες χι; Τα συμπερσματα δικ σας.

 

Στο σημεο αυτ θλω να ευχαριστσω το Υπουργεο Εξωτερικν της Ομοσπονδιακς Δημοκρατας της Γερμανας για την οικονομικ στριξη του παρντος Συμποσου.

 

Κατ τη διρκεια της κηδεας του Εθνικο μας ποιητ Κωστ Παλαμ στις 27 Φεβρουαρου 1943, ο ποιητς ¶γγελος Σικελιανς ανφερε, στον εμπνευσμνο επικδει του, τι στο φρετρο αυτ ακουμπει λη η Ελλδα.  Σε λιγτερο απ τρεις εβδομδες ξεκινοσε η πρτη αποστολ εκτπισης και εξντωσης Εβραων Θεσσαλονικιν Ελλνων στο ¶ουσβιτς-Μπιρκενου.  Αλθεια, τι ακουμπει στο φρετρο της μνμης των 50000 Ελλνων της Θεσσαλονκης;

 

Σας ευχαριστ πολ.

 

 

 

Πωλ Ισακ Χγουελ, Ph.D.

Paul Isaac Hagouel, Ph.D.

hagouel@eecs.berkeley.edu

hagouel@gmail.com

 

Θεσσαλονκη, 18/10/2012 - Συνδριο για "Το Ολοκατωμα στη Θεσσαλονκη"